Pilot “Preachera” otkačen je i zanimljiv, ali možda nije za fanove stripa

Propovijeda: Gole

Kabelska mreža AMC u zadnjem je desetljeću nesumnjivo postala jedan od glavnih igrača što se produkcije i emitiranja originalnih serija tiče te svojim uspješnicama kao što su Breaking Bad, The Walking Dead, Mad Men i Better Call Saul opako konkurira nekoć neprikosnovenom HBO-u i novopečenom te najproduktivnijem od nabrojanih, Netflixu.

Čelnici AMC-ja baš povodom te hiperprodukcije televizijskih serija koja je uslijedila prilikom početka “zlatnog doba televizije” kojega je, između ostalih, dijelom pokrenula ista kuća naslovima poput već spomenutog Breaking Bada ili, kako su ga kod nas nepopularno preveli, Na putu prema dolje (prvotno se trebala zvati Kad tata poludi, što nam govori da smo mogli proći još mnogo gore) s vremenom su shvatili kako im treba još jedan konj za trku u ovim srednjim godinama dvijeidesetih da bi ostali ukorak sa sve bržim uspinjanjem drugih kuća i platformi na tron.

“Živi mrtvaci” – najveći AMC-jev hit, još jedna ekranizacija stripa

Globalna zaluđenost grupom preživjelih koji provode dane među lešinama koje se vuku okolo-naokolo utjelovljena u hitu zvanom Živi mrtvaci (skužili ste kako kombiniram malo naše, malo izvorne naslove, je li?) te rekordi gledanosti koju istoimena adaptacija stripa Roberta Kirkmana ruši svakog tjedna onom brzinom kojom admin Prle uzastopce nabraja filmografiju Toma Hardyja (interna fora) ponukali su AMC da svog novog wunderkinda potraži među pozamašnom hrpom kultnih stripova za čiju bi ekranizaciju imali novaca.

Sada si slobodno možete zamisliti velike šefove te tv-kuće kako čeprkaju po uspješnicama tipa Y: The Last Man, Fables, 100 Bullets i Sandman da bi na samom dnu hrpetine ofucanih svezaka naišli na Preachera, ščepali ga bez razmišljanja te ga podigli pred scenariste kao Mojsije nekoć Deset zapovijedi, ali stvar baš i nije tako išla. Preacher je, naime, imao vrlo trnovit i težak put do ekranizacije.

Od neuspjelih pokušaja snimanja filma još prije petnaestak godina (Jessea Custera je tada trebao glumiti James Marsden) pa sve do odbijanca kojega je ekranizacija dobila od samog HBO-a zbog prevelike kontroverznosti, Preacher nikako nije mogao doći na zelenu granu. Svima je ulazak u svijet Propovjednika bio previše riskantan kako bi dali veće pare za projekt. No, sve se promijenilo 2013. kada je poznati kanadski stoner Seth Rogen sa svojim pajdom iz školskih klupa Evanom Goldbergom došao na vrata AMC-ja i uručio im scenarij kojega je napisao Sam Catlin, scenarist nekih od najboljih epizoda kultnog AMC-jevog proizvoda bolje poznatog kao Kad tata poludi (u redu, dosta više s domaćim prijevodima)…

Trojac koji je omogućio ekranizaciju “Preachera” (GettyImages)

AMC je s vremenom odobrio snimanje pilota, pa nedugo zatim i cijele prve sezone od deset epizoda. Dvije-tri godine nakon svega i publika je došla na svoje kada se odvrtila premijera dugoočekivanog Preachera kojega masa kritičara, kako profesionalnih, tako i ovakvih egzibicionista kao što je autor teksta, bombastično najavljivali kao “nasljednika The Walking Deada” i “iduće prave stvari za AMC”. I jesu li bili u pravu?

Donekle. Naime, sudeći po pilotu, Preacher svakako može postati idući hit ukoliko se stvar bude kretala u pravom smjeru tako da je još izuzetno rano za povlačenje paralela o popularnosti s TWD-om. Pilot je i kvalitetan i zabavan, no fanovi stripa će se zasigurno osjećati zakinutima.

Jesse Custer propovjednik je u malom teksaškom mjestu Annvilleu. Nakon što ga zaposjedne misteriozan entitet naziva Genesis, Custer dobiva nevjerojatnu moć “Božje riječi”. Uz pomoć stare poznanice Tulip i irskog vampira Cassidyja, propovjednik će početi tražiti odgovore na naizgled neobjašnjiva pitanja.

Otkud početi? Pa, možda od same atmosfere i stila ove serije koji će definitivno biti jedne od najjačih karika za pridobivanje  gledatelja i zasigurno su jedni od zanimljivijih aspekata Preachera. Dvojac Rogen-Goldberg, koji u svojim filmovima nerijetko pribjegavaju naizgled alternativnom, ali naposljetku potpuno izlizanom trava-yo dude-humoru, ovdje su napravili specifičan zaokret i okrenuli se vrlo trknutim šalama i otkačenoj atmosferi tako da se pilot doima vrlo nekonvencionalnim i drukčijim od uobičajenih serija što nam serviraju ovih dana. Soundtrack kojega obogaćuju izvođači poput Willieja Nelsona i Johnnyja Casha pogođen je ravno u sridu te je zapravo i logičan izbor za dočaravanje Texasa. Preacher nesumnjivo ima dušu i karakter, odiše nekom zasebnom supstancom koja mu može poslužiti kao as u rukavu za daljnji razvoj stvari i to je vrlo pohvalno.

A uz scenarij, takav ton serije je potpuno po mjeri. Sam Catlin je, kao što je već spomenuto, prekaljeni scenaristički vuk koji je svašta dobroga već u životu napisao i svakako je dovoljno sposoban da umije naškrabati nešto kvalitetno i prenijeti dobro duh stripa na ekran te uhvatiti dinamiku dijaloga. To je Catlinu i uspjelo, ali se ipak ne možemo oteti dojmu kako je pilot malo razvučen.

To jest, ne samo pilot, nego, kako zasad stvari teku i kako su postavljene, cjelokupna priča koja je potpuno raskupusala original, rastavila ga na sastavne dijelove, narezala ga na najsitnije komadiće i smiksala ga u zasad dosta rijetku juhu za koju nismo sigurni je li nam fina ili bismo je izlili u sudoper. Iz pogledane prve epizode konačni sud se nikako ne može dati pošto cijela epizoda služi kao uvod – glavni lik dobije moći tek na kraju – i u cijelom pilotu zapravo jedva da se što i događa. Epizoda se u određenim trenucima doima kao skup međusobno nabacanih scena što vrlo jasno daje do znanja kako je premisa neuštimana. E sad, tko je za to kriv – čelnici kuće koji su zabranili sve i svašta autorima ili sami tvorci serije? Sami prosudite.

“Preacher” je jedno od najboljih djela devete umjetnosti

Ako niste čitali originalni serijal kojega su stvorili Garth Ennis i Steve Dillon, možda se pitate zašto su se, dovraga, autori serije odlučili na tako radikalne promjene u odnosu na izvorni materijal? Pa… Recimo to ovako. Preacher je strip gdje u prvih deset stranica vidite scene, ispričavam se na riječniku, žestoke jebačine između anđela i demona, razne dijelove tijela kako lete po kadrovima te naučite neke psovke koje ne bi izgovorio ni vaš osamdesetogodišnji djed sa sela kada se udari čekićem po prstu. Ukratko, Preacher je izuzetno nasilan, vulgaran i škakljiv strip kojega je na jednoj mreži kao što je AMC gdje likovi u serijama ne mogu ni opsovati nemoguće vjerno ekranizirati. Preacher je golemo “jebi se” Gartha Ennisa prema društvu, Crkvi i konzervativnim sredinama. Baš iz tog razloga bi hardcore fanovi mogli zaobići tv-seriju u širokom luku.

I sami su likovi različiti od njihovih stripovskih inkarnacija, pa i sam Jesse Custer koji se, iako ga već vidimo u akciji, zasad doima pomalo mlak. Bivšeg kriminalca od propovjednika koji pije, puši i tuče pijance utjelovljuje Dominic Cooper, inače vrlo talentiran i iskoristiv britanski glumac i ne možemo reći da se ne trudi uloviti karakter glavnoga lika što bolje, no pilot mu, osim možda dvije upečatljive scene, nije dao prostora da se razmaše. Ruth Negga kao razbojnica i Jesseova bivša djevojka Tulip O’Hare snažan je dio ove epizode i svojom izvedbom zasigurno joj podiže kvalitetu, mada je njen lik, gle čuda, također vrlo izmijenjen – promjena boje kože u odnosu na strip je, valja istaknuti, najmanji problem u cijeloj stvari.

Cassidy je ukrao show

No ako je netko pogođen, onda je to Cassidy kojega utjelovljuje izvrsni Joseph Gilgun – najpoznatiji irski vampir je potpuni show stealer i sasvim će sigurno postati ljubimac fanova serije kao što je to bio i čitateljima stripa. Gilgun i njegov lik nude najbolje scene i najsmiješnije fore koje ovaj pilot može ponuditi. Također, Ian Coletti kao nezaboravni Arseface (mada ga ovdje još nitko nije tako nazvao, zasad se koristi njegovo ime, Eugene) ostavio je dobar dojam. Njegov lik je ovdje prikazan kao netko koga bi nam trebalo biti i žao zbog stvari koja mu se dogodila, a ne samo groteskni predmet zgražanja. Za neupućene, Arseface je tinejdžer koji je preživio pokušaj samoubojstva – pucao si je u lice i taj je slučaj ostavio trajne kozmetičke posljedice (otud nadimak). U ostalim ulogama tu su iskusni W. Earl Brown kao šerif Hugo Root, Lucy Griffiths kao Emily Woodrow, Tom Brooke i Anatol Yusuf kao Fiore i DeBlanc, tajanstveni gonitelji Genesisa, a u idućim epizodama pojavit će nam se i Rorschach glavom i bradom, tj. Jackie Earle Haley, u ulozi negativca Odina Quinncannona te Graham McTavish kao legendarni lovac na glave The Saint of Killers, koji se dugo tajio publici i zbog kojega su neki prijetili bojkotom ukoliko se ne pojavi u seriji.

U biti, finalni dojam je pozitivan, iako se može i mora bolje. Moramo uzeti u obzir kako se, na kraju, radi tek o prvoj epizodi od njih deset što znači da će ekipa ispred i iza kamere definitivno imati još mnogo vremena i pilika za ispunjavanje naših očekivanja i stvaranja, kako su ga reklamirali, novog tv-hita. Vjernim ljubiteljima stripa se možda pilot neće svidjeti, ali, kako smo naveli, potpuno vjerna ekranizacija teško da je moguća.

I tako smo, dragi naši čitatelji, došli do konačnog rezimea prve epizode AMC-jevog Preachera!

Plusevi: Atmosfera, stil, humor, odlična izvedba Josepha Gilguna

Minusevi: Razvučena priča i odudaranja od izvornog materijala